Kronhjortskav utsedd till Årets matbluff

| Av Niklas Thander | Tipsa redaktionen

Efter en jämn omröstning placerade sig Polaricas produkt i toppen. Vd:n kommenterar: "Vi behöver lyssna till de som röstat och göra de förbättringar som behövs".

När omröstningen i konsumentorganisationen Äkta varas final för antipriset Årets matbluff avslutades stod Polaricas produkt Kronhjortskav i toppen.

Totalt räknade man ihop 15 514 röster, där det blev ett jämnt race i toppen – kronhjortskavet fick bara 67 fler röster än Kockens citronpeppar.

Äkta varas jury nominerade produkten då man ansåg att tillverkarens namn i kombination med förpackningen leder tankarna till den svenska vildmarken – något som inte stämmer överens med innehållet, vars råvara kommer från farmade kronhjortar på Nya Zeeland.

– Känslan som förpackningen förmedlar skiljer sig från vad den egentligen innehåller, säger Äkta varas verksamhetsledare Björn Bernhardson i ett pressmeddelande.

"Inte vår mening att vilseleda"
Polaricas vd, Samuli Eskola, säger till Food Supply att man redan är igång med en process för att se över kommunikationen mot kunderna till följd av topplatsen i omröstningen.

– Det känns ju förstås jättetråkigt. Vi har försökt vara ärliga och skrivit direkt på förpackningen att köttet kommer från Nya Zeeland. Det har absolut inte varit vår mening att lura eller vilseleda konsumenterna på något sätt. Nu behöver vi se över och förbättra kommunikationen på förpackningen. Vi behöver lyssna till de som röstat och göra de förbättringar som behövs. säger Samuli Eskola, vd för Polarica, till Food Supply.

Vad kommer ni göra för direkta åtgärder?
– Vi har två storlekar på förpackningen, där den på 500 gram har mer information om ursprunget och även en bild på djuren. Problemet med förpackningen på 240 gram, som är i omröstningen, är att den har en liten yta och att vi inte kunde få med allt vi ville ha med. Det är en grej vi behöver fundera över – vad kan vi göra annorlunda? Speciellt när det kommer till den mindre förpackningen, säger Samuli Eskola och fortsätter:

– Vi behöver se över hela produktsortimentet och diskutera mycket noggrant om hur konsumenterna upplever våra produkter. Kommunikation verkar vara A och O i den här frågan. Processen är redan igång och vi kommer att fortsätta diskutera saken internt.

De facto ett vilt djur
Efter att finalnomineringarna presenterades av juryn i förra veckan tyckte Polaricas försäljningschef Michael Lundahl att deras produkt inte förtjänade en plats på listan och att kronhjorten som används är vild. Dessutom påpekade han för Expressens näringslivssajt Dina pengar att den svenska kronhjorten inte skulle kunna bära upp produkten, då man även exporterar den.

– När vi kommer till kronhjorten är det de facto ett vilt djur, men det enda vilda djur som man faktiskt kan avla inom hägn. När vi skriver att det är "farmat" så tolkas det som att det inte är vilt. Men på de här farmerna i Nya Zeeland så rör sig djuren i hägn som har enorma ytor, sa Michael Lundahl till sajten.

Över 15 000 röster räknades in
Antipriset ska enligt Äkta vara gå till en produkt som anses vara mest vilseledande under förra året. Till detta årets omröstning hade totalt 65 produkter nominerats i en första omgång, utifrån vilka juryn till finalen plockade ut fem produkter. De drygt 15 000 röster som lagts under året är flest hittills i Äkta varas omröstningar.

– Jag tror att många har röstat på den för att de inte förväntar sig att det ska vara något lurt med en sådan produkt, säger Äkta varas Björn Bernhardson.

Omröstningen genomfördes på Äkta varas hemsida, och det var jämnt i toppen. Se siffrorna för omröstningen nedan.

1. Polarica Wild Food Kronhjortskav (3 557 röster)
2. Kockens Ekologisk citronpeppar (3 490)
3. Banderos Dip sauce guacamole style (3 418)
4. Ica Basic Citron (2 833)
5. Kiviks musteri Smultron bärdryck (2 216)
Totalt: 15 514 röster


Håll dig uppdaterad med RS
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Nytt destilleri ska möta ökad efterfrågan

Absolut-vd: ”Vi får inte tappa tempo”

Anna Malmhake, vd för The Absolut Vodka, leder ett av världens starkaste spritvarumärken och den produkt som står för den största andelen av svensk livsmedelsexport.

Boulebar med ny delägare

Investeringsbolag går in som ny delägare i Pied Tanca Group.

Han ska starta upp hotell

Östgöta Kök öppnar på Garnisonen

Små bryggerier tror på sig själva

Lönsamheten för många mikrobryggerier uppges vara låg, enligt en enkätundersökning genomförd av LRF. Samtidigt är framtidstron stark och en stor del tror på snabb vändning.

Nyhetsbrev

Hon prisas för gastronomisk gärning

Arkiv

Här är restaurangerna som fick Bib Gourmand

Tre restauranger i Stockholm och en i Göteborg fick Michelins utmärkelse Bib Gourmand.

Tre stjärnor till Frantzén

Restaurangen i Stockholm förärades tre stjärnor vid prisceremoni i Köpenhamn på måndagskvällen.

Fjällhotell in i framtiden

Laisaliden ska formas om av bland andra konceptbyrån Stylt Trampoli och Punkt pr.

Cocktailsatsning i Malmö

Myllymäki till Stadsparken

LRF ny delägare när Gårdsfisk tar in 10 miljoner

Investeringen är LRF:s första i organisationens nya satsning på tillväxtverksamheter.

Billing ska stärka Sheratons matupplevelse

Han går till Furuvik

I maj öppnar Furuvik Havskrog.

De tävlar i Årets bagare

Eataly är Lydmars nya gig

På lördag öppnar italienska saluhallskonceptet Eataly på Biblioteksgatan. RS- Restauranger och Storkök har mött Pelle Lydmar.

Kulinarisk satsning på NK

Restaurang med inne- och utomhusdel planeras på Nks tak. Det framgick under presentationen av omgörningen av varuhuset.

Dags att kora Årets Arbetsplats 2018

Kvartetten som arbetar hållbart

Hon är ny på Rånäs Slott

Tio restaurangfavoriter korade

De är årets bästa restauranger enligt Bookatable Diner Award.

Han gästar Grand Hotel

Hotellet och restaurangen i Lund bjuder på gästspel i mars.

Kockbristen är alarmerande

Ribban höjd i årets White Guide

Carlsbergs resultat minskade kraftigt

Han blir vd för Ingelsta Kalkon

Från Adria till Brilllo

Fler konkurser 2017

Ny marknadschef för Pernod Ricard

Filip Fastén för Gooh

Nio finalister i Arla Guldko

Vattenbrist i fokus för bryggeri

Tvåsiffrig ökning av ekovaror

Han kan få hedersuppdrag

Stjärnbestrött

Sänd till en kollega

0.148