Trendrapport: Upplevelser, ensamätande och snabbhet

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Experience, Solo och Speed. Det är de nya megatrenderna på matområdet som kommunikationsbyrån Food & Friends lyfter fram i årets trendrapport.

Food & Friends har levererat årliga trendrapporter om mat i 14 år och när trendspanaren Lennart Wallander presenterade årets rapport ”Alone together. Trendspotting 2018” inledde han med att rekapitulera en rad av de trender som lyfts fram i tidigare rapporter.

De trender som lyftes fram i förra årets rapport; health, waste och sustainability är fortfarande starka.

– De senaste tio har svenska ungdomars alkoholkonsumtion halverats, poängterade Lennart Wallander.

Han lyfte också fram de nya vuxna dryckerna som ersätter alkoholen med smaker som chili och vinäger.

– Är den svenska handeln med på det tåget, undrade han. Det är många människor som förflyttar sig i den riktningen.

I botten på den nya upplevelsetrenden ligger en rörelse mot ett mer minimalistiskt förhållningssätt, där upplevelserna blir viktigare än prylarna. Ett extremt exempel på mat som upplevelse är de kända bröderna Adriàs nya superkrog Enigma.

Lite längre ner på skalan finns upplevelserestauranger som förflyttar besökarna till andra världskrigets England eller ett crystal meth-labb i USA:s undre värld. Även restauranger och kaféer där ljudanläggningen snudd på är viktigare än vad som serveras är något som kommer. I handeln är fenomenet ”whackaging” ett exempel som kan räknas in under upplevelsetrenden. Här handlar det om att skriva copy direkt på förpackningarna.

Ett steg längre har vinmärket Scratchpad gått som levererar sina vinflaskor med vita etiketter och en penna, eller McDonald´s i Nederländerna som gjort sina brickunderlägg av papper till en elektronisk ministudio.

I takt med att ensamhushållen ökar, ökar också soloätandet. I Sydkorea har ensamätande, ”honbap” blivit riktigt trendigt, och restauranger inreds med bås för ensamma gäster.

– Även produktutbudet i Sydkorea har blivit honbap-anpassat, med mindre förpackningar, säger Lennart Wallander.

Även i Storbritannien har kedjor som Marks & Spencers och Sainsbury´s upptäckt ensamätarna som konsumenter och säljer till exempel halva gurkor. Andra exempel är mindre salladspåsar för enpersonshushåll och köttfärs i 250-gramsförpackningar.

Den tredje megatrenden, speed, har kanske mest bäring på restaurangbranschen. Men här finns också produkter som närings- och kaffekuber för den som egentligen inte har tid att äta.

– Det kommer inte bara att bli snabbt som gäller, men det kommer att bli mer av att antingen njuta eller äta snabbt, konstaterade Lennart Wallander.

Här är en lista över elva trender som överlevt:

• Farmer as hero

• Craft movement

• Clean

• Secret restaurants

• Veggie movement

• Cuisine de bloggeur

• Seaweed

• Counter revolution

• Edible packaging

• End of fresh

• Mat utan djur



Håll dig uppdaterad med RS
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

De öppnar på centralstationen

Utmanande bransch med stark hierarki

Högt näringsvärde i syrsan

Bohuslänshotell kan vinna gourmetpris

Folkhälsopris till matappar

Myllimäki samarbetar med Finnair

Kocken och flygbolaget i menysamarbete för långdistanslinjer.

Nyhetsbrev

Växjörestaurang öppnar ny bar

Arkiv

De är överens om etableringsjobb

Facket och arbetsgivarorganisation ense om modell för etableringsjobb.

Vem ska driva Fejan?

Stockholmshotell prisat

Studentrabatt på nya Noma

Nya Noma, som slår upp portarna på Refshaleøen, Köpenhamn, välkomnar studenter med rabatterat menypris.

Sopköket öppnar i Söderhallarna

Hett att gå på krogen på julafton

Det blir allt mer populärt att skippa julstöket hemma och istället gå på krogen på julafton.

Eldsjäl prisades på Nordens största Ekomässa

Priset – största hindret för ekovaror

Han är Årets Hållbarhetskock

Gubbhyllan, Restaurang Biologi och Strömmas traktör är Årets Hållbarhetskock.

Rasta förvärvar Gastropub

Menigo tar in ny affärsområdesdirektör

Hon gör årets macka

Brunchkoncept på At Six

Så kan Gröna Lund utvecklas

Fler restauranger och kaféer ska rymmas i nya Kvarteret Skeppholmsviken.

Saffransfestival i Vasastan

Södermalmskrog gästar Brillo

Sju matbloggare prisade

Producent fick Gyllene Glaset

Efter app kokbok

Glädje och besvikelse när Stureplanerna stoppas

Om Gyldene Freden

Slutar med sugrör – för miljön

Han vann Kockarnas Kamp

Pris till Lärjeåns Kök & Trädgårdar

Konkurserna fortsätter öka

Bryggeri för klimatet och mot Trump

Tillförordnad vd blir ordinarie

Han är Årets Fjällkock

För grönare julbord

Sänd till en kollega

0.273