Trendrapport: Upplevelser, ensamätande och snabbhet

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Experience, Solo och Speed. Det är de nya megatrenderna på matområdet som kommunikationsbyrån Food & Friends lyfter fram i årets trendrapport.

Food & Friends har levererat årliga trendrapporter om mat i 14 år och när trendspanaren Lennart Wallander presenterade årets rapport ”Alone together. Trendspotting 2018” inledde han med att rekapitulera en rad av de trender som lyfts fram i tidigare rapporter.

De trender som lyftes fram i förra årets rapport; health, waste och sustainability är fortfarande starka.

– De senaste tio har svenska ungdomars alkoholkonsumtion halverats, poängterade Lennart Wallander.

Han lyfte också fram de nya vuxna dryckerna som ersätter alkoholen med smaker som chili och vinäger.

– Är den svenska handeln med på det tåget, undrade han. Det är många människor som förflyttar sig i den riktningen.

I botten på den nya upplevelsetrenden ligger en rörelse mot ett mer minimalistiskt förhållningssätt, där upplevelserna blir viktigare än prylarna. Ett extremt exempel på mat som upplevelse är de kända bröderna Adriàs nya superkrog Enigma.

Lite längre ner på skalan finns upplevelserestauranger som förflyttar besökarna till andra världskrigets England eller ett crystal meth-labb i USA:s undre värld. Även restauranger och kaféer där ljudanläggningen snudd på är viktigare än vad som serveras är något som kommer. I handeln är fenomenet ”whackaging” ett exempel som kan räknas in under upplevelsetrenden. Här handlar det om att skriva copy direkt på förpackningarna.

Ett steg längre har vinmärket Scratchpad gått som levererar sina vinflaskor med vita etiketter och en penna, eller McDonald´s i Nederländerna som gjort sina brickunderlägg av papper till en elektronisk ministudio.

I takt med att ensamhushållen ökar, ökar också soloätandet. I Sydkorea har ensamätande, ”honbap” blivit riktigt trendigt, och restauranger inreds med bås för ensamma gäster.

– Även produktutbudet i Sydkorea har blivit honbap-anpassat, med mindre förpackningar, säger Lennart Wallander.

Även i Storbritannien har kedjor som Marks & Spencers och Sainsbury´s upptäckt ensamätarna som konsumenter och säljer till exempel halva gurkor. Andra exempel är mindre salladspåsar för enpersonshushåll och köttfärs i 250-gramsförpackningar.

Den tredje megatrenden, speed, har kanske mest bäring på restaurangbranschen. Men här finns också produkter som närings- och kaffekuber för den som egentligen inte har tid att äta.

– Det kommer inte bara att bli snabbt som gäller, men det kommer att bli mer av att antingen njuta eller äta snabbt, konstaterade Lennart Wallander.

Här är en lista över elva trender som överlevt:

• Farmer as hero

• Craft movement

• Clean

• Secret restaurants

• Veggie movement

• Cuisine de bloggeur

• Seaweed

• Counter revolution

• Edible packaging

• End of fresh

• Mat utan djur



Håll dig uppdaterad med RS
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Nytt destilleri ska möta ökad efterfrågan

Absolut-vd: ”Vi får inte tappa tempo”

Anna Malmhake, vd för The Absolut Vodka, leder ett av världens starkaste spritvarumärken och den produkt som står för den största andelen av svensk livsmedelsexport.

Boulebar med ny delägare

Investeringsbolag går in som ny delägare i Pied Tanca Group.

Han ska starta upp hotell

Östgöta Kök öppnar på Garnisonen

Små bryggerier tror på sig själva

Lönsamheten för många mikrobryggerier uppges vara låg, enligt en enkätundersökning genomförd av LRF. Samtidigt är framtidstron stark och en stor del tror på snabb vändning.

Nyhetsbrev

Hon prisas för gastronomisk gärning

Arkiv

Här är restaurangerna som fick Bib Gourmand

Tre restauranger i Stockholm och en i Göteborg fick Michelins utmärkelse Bib Gourmand.

Tre stjärnor till Frantzén

Restaurangen i Stockholm förärades tre stjärnor vid prisceremoni i Köpenhamn på måndagskvällen.

Fjällhotell in i framtiden

Laisaliden ska formas om av bland andra konceptbyrån Stylt Trampoli och Punkt pr.

Cocktailsatsning i Malmö

Myllymäki till Stadsparken

LRF ny delägare när Gårdsfisk tar in 10 miljoner

Investeringen är LRF:s första i organisationens nya satsning på tillväxtverksamheter.

Billing ska stärka Sheratons matupplevelse

Han går till Furuvik

I maj öppnar Furuvik Havskrog.

De tävlar i Årets bagare

Eataly är Lydmars nya gig

På lördag öppnar italienska saluhallskonceptet Eataly på Biblioteksgatan. RS- Restauranger och Storkök har mött Pelle Lydmar.

Kulinarisk satsning på NK

Restaurang med inne- och utomhusdel planeras på Nks tak. Det framgick under presentationen av omgörningen av varuhuset.

Dags att kora Årets Arbetsplats 2018

Kvartetten som arbetar hållbart

Hon är ny på Rånäs Slott

Tio restaurangfavoriter korade

De är årets bästa restauranger enligt Bookatable Diner Award.

Han gästar Grand Hotel

Hotellet och restaurangen i Lund bjuder på gästspel i mars.

Kockbristen är alarmerande

Ribban höjd i årets White Guide

Carlsbergs resultat minskade kraftigt

Han blir vd för Ingelsta Kalkon

Från Adria till Brilllo

Fler konkurser 2017

Ny marknadschef för Pernod Ricard

Filip Fastén för Gooh

Nio finalister i Arla Guldko

Vattenbrist i fokus för bryggeri

Tvåsiffrig ökning av ekovaror

Han kan få hedersuppdrag

Stjärnbestrött

Sänd till en kollega

0.16