Franchisedagen på Entreprenörsveckan

| Av Anders Örnevall | Tipsa redaktionen

Reitan Convenience Group är en av många framgångsrika franchisekedjor i Sverige. Vdn Magnus Carlsson ger sin syn på franchise när han talar på Franchisedagen den 20 juni. på Entreprenörsveckans första dag.

Hallå Magnus Carlsson, vd på Reitan Convenience Sverige, du ska sammanfatta Franchisedagen under Entreprenörsveckan i Båstad. Vad är temat på ditt anförande?
– Temat är Egenintresse - Drivkraft för framgångsrika företag. Temat i sig är en bra sammanfattning på vad franchise är. Där tagare och givare båda har ett egenintresse av att det gemensamma företaget växer, då blir vi framgångsrika.

Berätta lite mer om Reitan Convenience och hur ni jobbar med franchise.
– Reitan Convenience Sverige AB driver två butikskoncept, Pressbyrån och 7-Eleven och alla butiker, 500 stycken, är franchisedrivna. Vi tror på en renodlad modell, där egenintresset hos varje företagare är drivkraften för att bolaget växer, det är och har varit väldigt framgångrikt där vår tillväxt varje år överstigit convenience-branschen. Vårt servicekontor är till för att skapa rätt och en bra verktygslåda för varje butik. Allt startar och slutar i butik.

Varför är just franchise så framgångsrikt för de entreprenörer som jobbar med mat och dryck?
– Jag tror franchise är framgångsrikt för alla bolag där det är många mindre enheter som möter kund. Det skapar en möjlighet att finna stordriftsfördelar på servicekontoret som den mindre enheten hade haft svårt att skapa själv, och de kan i franchismodellen ha full fokusering på kundmötet.

Hur vill du att franchise ska utvecklas i Sverige?
– Min bedömning är att franchise kommer fortsätta utvecklas positivt, just av den anledningen att det finns ett egenintresse som drivkraft hos båda parter.


Håll dig uppdaterad med RS
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Nytt destilleri ska möta ökad efterfrågan

Absolut-vd: ”Vi får inte tappa tempo”

Anna Malmhake, vd för The Absolut Vodka, leder ett av världens starkaste spritvarumärken och den produkt som står för den största andelen av svensk livsmedelsexport.

Boulebar med ny delägare

Investeringsbolag går in som ny delägare i Pied Tanca Group.

Han ska starta upp hotell

Östgöta Kök öppnar på Garnisonen

Små bryggerier tror på sig själva

Lönsamheten för många mikrobryggerier uppges vara låg, enligt en enkätundersökning genomförd av LRF. Samtidigt är framtidstron stark och en stor del tror på snabb vändning.

Nyhetsbrev

Hon prisas för gastronomisk gärning

Arkiv

Här är restaurangerna som fick Bib Gourmand

Tre restauranger i Stockholm och en i Göteborg fick Michelins utmärkelse Bib Gourmand.

Tre stjärnor till Frantzén

Restaurangen i Stockholm förärades tre stjärnor vid prisceremoni i Köpenhamn på måndagskvällen.

Fjällhotell in i framtiden

Laisaliden ska formas om av bland andra konceptbyrån Stylt Trampoli och Punkt pr.

Cocktailsatsning i Malmö

Myllymäki till Stadsparken

LRF ny delägare när Gårdsfisk tar in 10 miljoner

Investeringen är LRF:s första i organisationens nya satsning på tillväxtverksamheter.

Billing ska stärka Sheratons matupplevelse

Han går till Furuvik

I maj öppnar Furuvik Havskrog.

De tävlar i Årets bagare

Eataly är Lydmars nya gig

På lördag öppnar italienska saluhallskonceptet Eataly på Biblioteksgatan. RS- Restauranger och Storkök har mött Pelle Lydmar.

Kulinarisk satsning på NK

Restaurang med inne- och utomhusdel planeras på Nks tak. Det framgick under presentationen av omgörningen av varuhuset.

Dags att kora Årets Arbetsplats 2018

Kvartetten som arbetar hållbart

Hon är ny på Rånäs Slott

Tio restaurangfavoriter korade

De är årets bästa restauranger enligt Bookatable Diner Award.

Han gästar Grand Hotel

Hotellet och restaurangen i Lund bjuder på gästspel i mars.

Kockbristen är alarmerande

Ribban höjd i årets White Guide

Carlsbergs resultat minskade kraftigt

Han blir vd för Ingelsta Kalkon

Från Adria till Brilllo

Fler konkurser 2017

Ny marknadschef för Pernod Ricard

Filip Fastén för Gooh

Nio finalister i Arla Guldko

Vattenbrist i fokus för bryggeri

Tvåsiffrig ökning av ekovaror

Han kan få hedersuppdrag

Stjärnbestrött

Sänd till en kollega

0.167