Årets Franchisekedja

| Av Anders Örnevall | Tipsa redaktionen

I samband med Entreprenörsveckan i Båstad 20-22 juni, blir det en heldag om franchise som affärsmodell. Bland alla talare finns Joakim Carlsson, vd för Sibylla, snabbmatskedjan som blev Årets Franchisekedja 2016. Här berättar han om framgången.

Hallå Joakim Carlsson, vd på Sibylla, ni blev Årets Franchisekedja på den årliga Frannygalan nyligen. Vad är det för pris?
– Det är ett pris som delas ut varje år av Svensk Franchise. I konkurrens med samtliga franchisekedjor i alla branscher vann vi i år. Det är väldigt stort då det finns över 700 franchisekedjor med fler än 32000 anställda i Sverige.

Det blir mer om ert uppmärksammade arbete för att vässa hela kedjan när du framträder på Franchisedagen? Kan du lyfta fram några specifika delar i det arbetet?
– Ja, det blir en återblick på hur Sibyllas varumärke har gått från en korvlåda på magen till en modern snabbmatskedja. Jag kommer ta upp frågor kring hur vi förändrats i takt med marknaden och vilka utmaningar det har varit att få med sig alla 160 franchisetagare på tåget. Och även prata om hur vi hanterat de som inte delat kedjans åsikt om vad som måste förändras.

Vilka faktorer vill du särskilt lyfta fram för att lyckas allmänt med franchise?
– Det är oerhört viktigt att bygga en gemensam syn på VARFÖR vi har en kedja och vilket mål vi har med verksamheten. Sen handlar det även om att skapa en stark känsla av delaktighet och att vi tillsammans hjälps åt att övertyga varandra om vart vi är på väg. Att övertala franchisetagare är inte ett bra sätt över tid. Det är även viktigt att skapa en bra och trygg central organisation med medarbetare som har god kunskap om den dagliga verksamheten ute i kedjan.

Konkurrensen i snabbmatssegmentet är knivskarp idag. Hur har ni inom Sibylla positionerat er för att nå framgång?
– Vi har ju på ett strukturerat sätt förvandlat oss från en gatukökskedja till en modern snabbmatskedja. Det handlar väldigt mycket om att lyssna på vad gästerna vill ha och sen konstant jobba med förändringar och samtidigt mäta effekten mot våra gäster. Sen har vi jobbat konsekvent med våra kärnvärden att vara den klassiska svenska snabbmatskedjan med det personliga bemötandet som serverar den godaste maten. Det har även varit viktigt att ha klart för oss vilken vår huvudmålgrupp är och komma ihåg att fokusera på dom och inte lockas att försöka tillfredställa alla, det är aldrig en bra position.

För mer information och anmälan till Franchisedagen på Entreprenörsveckan i Båstad 20-22 juni: www.entreprenorsveckanbastad.se



Håll dig uppdaterad med RS
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ett skakigt mästerskap – dags för Årets Bartender

Det här händer på GastroNord

Nedräkning inför Pizza-SM

Nytt nummer av RS ute nu

Restauranger & Storkök 2/2018 ute nu med bland mycket annat rapport från Prowein, om den omdebatterade nitritanvändningen och vem som ska rädda Krav-grisen. Därtill senaste nytt om Restauranggalans 10-årsjubileum.

"Att driva en restaurang är inte ett vanligt arbete"

Debatt: Kan Sverige bota restaurangsjukan? Oliver Mohseni, grundare av riskkapitalbolaget Froda om att driva restaurang i Sverige i dag.

13 gör upp om SM-titeln

I början av maj avgörs årets upplaga av svenska mästerskap i sommellerie på At Six vid Brunkebergstorg i Stockholm.

Nyhetsbrev

Nu öppnar Slottsholmen

Arkiv

Bubbelvåffla i Malmö

Sänkt moms gav inte billigare restaurangnota

Foodhills ordförande fattar klubban i Livsmedelsakademin

Förre Findus-vd:n Henrik Hjalmarsson avgår efter endast ett år på posten.

Maten blir allt grönare

De svenska hushållen blir allt grönare. Dock bara på vardagar, till helgen vill vi fortfarande äta kött.

Han skapade bästa konferenslunchen

Dennis Falk, på Elite Stadshotellet Eskilstuna, segrade i tävlingen Elite Hotels Masterchef 2018. Fem kockar gjorde upp om att kreera den bästa konferenslunchen.

Lagguld till Juniorbagarlandslaget i VM

Dubbla guld till Juniorbagarlandslaget vid tävlingarna i Spanien. Vinnarduon arbetar på Brunkebergs bageri respektive Lidingö Bröd och Pâtisserie.

Gotlands bryggeri hittar hem

Platsen för det planerade nya bryggeriet har spikats. Vd:n om köpet: "Vi är otroligt glada över den här tomten".

HaV föreslår ålförbud

Myndigheten lägger förslag om fiskeförbud av ål i kustnära områden mellan november och januari.

”Ingen dryck passar så bra till vilken mat som helst som Champagne gör"

Möt svensken som bjuder på Champagne i fotbolls-VM.

Foodtruck à la Pontus

Från hotellbranschen till Stureplansgruppen

Han är ny styrelseordförande för restaurangkoncernen.

Pris till Stockholmskrögare

Agrikulturs Filip Fastén får pris.

Cava, burgare och tapas - Här öppnar fyra nya restauranger

En sommelier att räkna med

Trio till Absolut Home

Urban Deli stannar på marken

Slutar med flygtransporterad frukt och grönt.

Svensk whiskyproducent tvingas till namnbyte

Namnkonflikt med Bacardi-ägda Compass Box blir för dyrt, ser whisky-tillverkaren Box destilleri, som istället lägger pengarna på varumärkesbyte.

Malmögrossist i konkurs

Från matlandet till måltidsturism

Ny ordförande till Hushållningssällskapen

Vineri öppnar i Gamlestaden

Miljöpartiet vill införa skatt på importkött

Med känsla för mat och dryck

Näsby Slott i ny skrud

Ica-handlare öppnar flygplatsrestaurang

Ny vd till kretsloppsodlaren

Nu öppnar Prima

Från Pontusgruppen till At Six

Hon kan bli Årets Guldstjärna

Sänd till en kollega

0.113