Årets Franchisekedja

| Av Anders Örnevall | Tipsa redaktionen

I samband med Entreprenörsveckan i Båstad 20-22 juni, blir det en heldag om franchise som affärsmodell. Bland alla talare finns Joakim Carlsson, vd för Sibylla, snabbmatskedjan som blev Årets Franchisekedja 2016. Här berättar han om framgången.

Hallå Joakim Carlsson, vd på Sibylla, ni blev Årets Franchisekedja på den årliga Frannygalan nyligen. Vad är det för pris?
– Det är ett pris som delas ut varje år av Svensk Franchise. I konkurrens med samtliga franchisekedjor i alla branscher vann vi i år. Det är väldigt stort då det finns över 700 franchisekedjor med fler än 32000 anställda i Sverige.

Det blir mer om ert uppmärksammade arbete för att vässa hela kedjan när du framträder på Franchisedagen? Kan du lyfta fram några specifika delar i det arbetet?
– Ja, det blir en återblick på hur Sibyllas varumärke har gått från en korvlåda på magen till en modern snabbmatskedja. Jag kommer ta upp frågor kring hur vi förändrats i takt med marknaden och vilka utmaningar det har varit att få med sig alla 160 franchisetagare på tåget. Och även prata om hur vi hanterat de som inte delat kedjans åsikt om vad som måste förändras.

Vilka faktorer vill du särskilt lyfta fram för att lyckas allmänt med franchise?
– Det är oerhört viktigt att bygga en gemensam syn på VARFÖR vi har en kedja och vilket mål vi har med verksamheten. Sen handlar det även om att skapa en stark känsla av delaktighet och att vi tillsammans hjälps åt att övertyga varandra om vart vi är på väg. Att övertala franchisetagare är inte ett bra sätt över tid. Det är även viktigt att skapa en bra och trygg central organisation med medarbetare som har god kunskap om den dagliga verksamheten ute i kedjan.

Konkurrensen i snabbmatssegmentet är knivskarp idag. Hur har ni inom Sibylla positionerat er för att nå framgång?
– Vi har ju på ett strukturerat sätt förvandlat oss från en gatukökskedja till en modern snabbmatskedja. Det handlar väldigt mycket om att lyssna på vad gästerna vill ha och sen konstant jobba med förändringar och samtidigt mäta effekten mot våra gäster. Sen har vi jobbat konsekvent med våra kärnvärden att vara den klassiska svenska snabbmatskedjan med det personliga bemötandet som serverar den godaste maten. Det har även varit viktigt att ha klart för oss vilken vår huvudmålgrupp är och komma ihåg att fokusera på dom och inte lockas att försöka tillfredställa alla, det är aldrig en bra position.

För mer information och anmälan till Franchisedagen på Entreprenörsveckan i Båstad 20-22 juni: www.entreprenorsveckanbastad.se



Håll dig uppdaterad med RS
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Hennes gastronomiska gärning prisas

Här restaurangerna som fick Bib Gourmand

Tre restauranger i Stockholm och en i Göteborg fick Michelins utmärkelse Bib Gourmand.

Tre stjärnor till Frantzén

Restaurangen i Stockholm förärades tre stjärnor vid prisceremoni i Köpenhamn på måndagskvällen.

Fjällhotell in i framtiden

Laisaliden ska formas om av bland andra konceptbyrån Stylt Trampoli och Punkt pr.

Cocktailsatsning i Malmö

Myllymäki till Stadsparken

Nyhetsbrev

LRF ny delägare när Gårdsfisk tar in 10 miljoner

Investeringen är LRF:s första i organisationens nya satsning på tillväxtverksamheter.

Arkiv

Billing ska stärka Sheratons matupplevelse

Han går till Furuvik

I maj öppnar Furuvik Havskrog.

De tävlar i Årets bagare

Eataly är Lydmars nya gig

På lördag öppnar italienska saluhallskonceptet Eataly på Biblioteksgatan. RS- Restauranger och Storkök har mött Pelle Lydmar.

Kulinarisk satsning på NK

Restaurang med inne- och utomhusdel planeras på Nks tak. Det framgick under presentationen av omgörningen av varuhuset.

Dags att kora Årets Arbetsplats 2018

Kvartetten som arbetar hållbart

Hon är ny på Rånäs Slott

Tio restaurangfavoriter korade

De är årets bästa restauranger enligt Bookatable Diner Award.

Han gästar Grand Hotel

Hotellet och restaurangen i Lund bjuder på gästspel i mars.

Kockbristen är alarmerande

Franska ostron levererade till Göteborg innehöll norovirus

Stadens grönsaker är dagens nyheter

Det blir kocklandslagets tema

I november tävlar Svenska Kocklandslaget i de kulinariska Världsmästerskapen i Luxemburg med ett individuellt tema som arbetats fram under vintern.

De tävlar i Årets unga kock

Nu är finalisterna till Chaîne des Rôtisseurs tävling för unga kockar utsedda.

Ribban höjd i årets White Guide

Carlsbergs resultat minskade kraftigt

Han blir vd för Ingelsta Kalkon

Från Adria till Brilllo

Fler konkurser 2017

Ny marknadschef för Pernod Ricard

Filip Fastén för Gooh

Nio finalister i Arla Guldko

Vattenbrist i fokus för bryggeri

Tvåsiffrig ökning av ekovaror

Han kan få hedersuppdrag

Stjärnbestrött

De minskar svinn och skänker vidare

Hotel Pigalle prisat

Sänd till en kollega

0.117